Geschiedenis is geschiedenis..

17 Feb

Amsterdam, 17 Februari 2011.

Betreft: het vak Geschiedenis

Geachte leden van de overheid,

Ik hoop dat ik aan het juiste adres ben, ik heb vernomen dat jullie bepalen welk lesmateriaal de scholen gebruiken. Ik wil het graag  hebben over het vak ‘Geschiedenis’.

In mijn optiek zouden we in dit geval, het verleden moeten laten rusten. Hoeveel profijt hebben leerlingen ervan om te weten wie Napoleon is? Hebben jullie je dat ooit afgevraagd? Ik denk het niet.

Zou het niet veel beter zijn om het vak Geschiedenis te laten vallen, om op deze manier tijd in te ruimen voor een evolutionair,  nieuw en fris vak genaamd ‘Toekomst’? Het vak valt direct te relateren aan het feit waarom we op school zitten, om onze toekomst te vebeteren.

Dit is geen aanval op het vak Geschiedenis, slechts een advies/voorstel van een frisse jongeman. Ik hoop dat dit voorstel in beraad wordt genomen.

Hoogachtend,

D.Holwijn

5 Responses to “Geschiedenis is geschiedenis..”

  1. JeVader February 17, 2011 at 10:28 pm #

    Mee eens.

    – je pa

  2. AurelianoDG February 17, 2011 at 10:33 pm #

    AMEN! Hahah =D

  3. Illy February 19, 2011 at 11:26 pm #

    Geschiedenis is nodig om de toekomst te bouwen..

  4. Jack March 17, 2011 at 3:28 am #

    Waarom geschiedenis relevant is? Ik was aan het surfen op internet en kwam zodoende op jouw blog terecht.

    Als mensen geen historisch besef hebben over de indeling van de wereld en hoe natiestaten bijvoorbeeld ontstaan zijn…dan is dat als een spin die geen web heeft waar het uit moet voortleven.

    Geschiedenis bepaald jou keus straks in het leven. Hoe jouw perceptie (duur woord voor ‘eigen mening’, kort door de bocht gesteld) op bepaalde actuele onderwerpen is ontwikkeld…daarbij dat het van maatschappelijk nut is om de hedendaagse politiek en economie te volgen.

    Het geeft ook een wezenlijk besef van identiteit weer, je eigen ik. Defano ik kan nog een heel betoog houden waarom geschiedenis van nut kan zijn. Toen ik nog op school zat had ik er niet in directe zin veel profijt van, maar wel in latere zin. Dan voel je ook niet zo dom…overigenis heel tegenstrijdig als ik de bio van jouw twitter bekijkt. Om de wereld te willen veranderen moet je de geschiedenis kennen, in allerlei opzichten.

    Om maar met jouw woorden af te sluiten: “Education is the most powerful weapon which you can use to change the world. I’m creating it right now”

    And if you are creating it through education, than one day you can look in the mirror and be someone meaningful.

    Succes met je school, in het bijzonder het vak geschiedenis.

    Groet, Jack

    • kidkid2 June 8, 2011 at 6:55 pm #

      Neem me niet al te serieus! hahaha..

Leave a Reply

